MT För Blue Grass Viking's I'm Roy Täby 2009-05-23 |
Syfte |
Koff | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Samarbete: Föremål/Förare |
2 | | | Leker ej/leker själv/kommer ej | | | Leker själv, kommer efter lång tidsfördröjning/o upprep upp från förare | | | Leker själv - men kommer efter uppmaning | | X| Leker själv - men kommer snabbt tillbaka | | | Kommer snabbt tillbaka för fortsatt lek/kamp |
Samarbete: Föremål/TL |
4 | | | Leker ej/leker själv/kommer ej | | | Leker själv, kommer efter lång tidsfördröjning/o upprep upp från förare | | | Leker själv - men kommer efter uppmaning | | | Leker själv - men kommer snabbt tillbaka | | X | Kommer snabbt tillbaka för fortsatt lek/kamp |
Gripa: Ta tag 5 meter |
3 | | | Griper ej/nosar på föremålet | | | Griper försiktigt eller nyper i föremålet | | | Griper direkt men ej med hela munnen, alt griper direkt och tappar | | X | Griper med hela munnen, ngn tidsfördröjning | | | Griper direkt med hela munnen, hög fart och intensitet |
Ta tag 40 meter | 3 | || | |X| | | | | | | | | | |
Gripa: Hålla i 5 meter |
3 | | | Griper ej | | X | Löst bett, tappar taget vid upprepande tillfällen | | | Tuggar eller byter tag upprepande gånger | | | Tuggar/buter tag vid något tillfälle | | | Fast bett, håller i samtliga moment. Alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls |
Hålla i 40 meter | 4 | | | | | X | | | | | | | | | | |
Gripa: Slita , dra 5 meter |
2 | | | Håller ej | | X | Håller, men drar inte emot | | | Växlar mellan att hålla och dra emot | | | Drar emot tills testledaren släpper. | | | Rycker, drar emot - även under den passiva delen - till testledare släpper. Alt. intensivt |
Slita/dra 40 meter |
2 | || | | X | | | | | | | | | | |
Förföljande | 2 | | | Startar inte eller når inte banan | | | Startar men avbryter. | | | Startar med hög fart, springer förbi bytet. Kan vända | | X | Startar tveksamt eller håller låg fart. Kan öka farten efter hand, fullföljer | | | Startar med hög fart - målinriktad |
Förföljande: Gripande |
3 | | |Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram | | X | Griper inte, nosar på föremålet. | | | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning | | | Griper direkt, släpper | | | Griper direkt. Behåller föremålet minst 3 sek. |
Uthållighet | 6 | |X| Framme, direkt tillbaka. Alt springer inte fram | | | Framme jobbar mindre än 30 sekunder | | | Jobbar i 30 sekunder | | | Jobbar i 60 sekunder | | | Jobbar i 90 sekunder hämtas av föraren |
Social självsäkerhet |
10 | | | Ängslig, osäker går ej att hantera | | | Social osäkerhet i alla situationer | |X| Social osäkerhet i flera situationer | | | Socialt säker i de flesta situationer | | | Socialt säker i alla situationer |
Social nyfikenhet |
8 | | | Undviker, skygg | | | Överdrivet nyfiken, påträngande | |X| Neutral, låter sig klappas | | | Besvarar när figurant bjuder. | | | Normalt nyfiken när anledning finns |
Socialt samspel | 8 | |X| Svara ej på lekinviter | | | Svarar på lek & kampinviter - kan avbryta. | | | Svarar snabbt på lek & kampinviter, svår att avbryta | | | Svarar på lek & kampinviter | | | Inbjuder och spelar med på lek & kampinviter |
Handlings- förmåga |
10 | | | Försöker inte lösa problemen. | | X | Försöker endast kortvarit eller med liten aktivitet lösa uppgifter i de flesta situationer | | | Löser uppgifter i de flesta situationer | | | Är aktiv för att lösa uppgifter i de flesta situationer. Håller ofta fast vid samma beteenden genom situationerna. | | | Är aktiv för att lösa uppgifter i samtliga situationer. Kan växla mellan två olika beteenden i situationerna. |
Anpassnings- förmåga |
10 | | | Anpassar sig med låg intensitet i samtliga testsituationer. | | | Anpassar sig med hög intensitet i samtliga testsituationer. | | X | Anpassar intensitet - men med tidsfördröjning | | | Anpassar intensitet i det flesta testsituationer. | | | Anpassar intensitet i samtliga testsituationer. |
Koncentration | 10 | | | Låg grad av koncentration i de flesta testsituationer. (kan utföra ovidkommande handlingar) | | X | Koncentration i viss omfattning, men med längre avbrott i flera situationer. (kan utföra ovidkommande handlingar) | | |Oftast koncentrad men med kortare avbrott i flera situationer, eller längre avbrott i enstaka situationer (1-2) | | |Koncentrad men kortare avbrott i enstaka situationer. (1-2) | | |Obruten koncentrad från tagen retning till avreaktion i samtliga situationer. |
Avreaktion | 10 | | | Kan ej avreagera alt tar mycekt lång tid för avreaktion, bygger på sig | | | Tar lång tid för avreaktion i flera situationer. | | X | Avreagerar med någon tidsfördröjning i flera situationer - alt lång tid i enstaka situationer. | | | Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka situationer. | | | Avreagerar snabbt i alla situationer. |
Minnesbilder | 5 | | | Störs av monnesbilder, mycket undvikande beteenden | | | Kommer väl ihåg, ofta undvikande beteenden | | | Visar minnesbilder med enstaka undvikande beteenden | | X | Visar inga minnesbilder alt. flera minnesbilder utan undvikande beteenden | | | Visar enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden |
Rädsla | 4 | | | Flyr i de flesta testsituationer | | | Pendlar mellan flyktstar och kontroll | | X | Står emot, pendlar intensitetssänkning | | | Står emot, viss avståndsreglering eller intensitetssänkning | | | Står emot i alla testsituationer, visar ingen rädsla |
Aggressivitet | 3 | | | Visar kvarstånende aggression | | | Visar stor aggression | |X | Visar ingen aggression | | | Visar liten aggression | | | Visar måttlig aggression i form av kroppspråk, väl anpassad till hotet |
Nyfikenhet | 8 | | | Går inte fram | | X | Lång tid med hjälp för att gå fram | | | Går fram med hjälp | | | Går fram utan hjälp i de flesta situationer men med tidsfördröjning | | | Snabbt fram utan hjälp i samtliga situationer |
Skott | | | Avviker från platsen | | | Undvikande reaktioner, kvar på platsen | | | Aktivitetshöjande reaktioner, kvar på platsen | | X | Kontroll vid flera skott | | | Ingen reaktion, kontroll första skottet |